Boekenmobielen bestaan al meer dan honderd jaar! En nu met de populariteit van foodtrucks, zijn ook boekenmobielen steeds hipper aan het worden.
Maar wat komt er eigenlijk kijken bij het opstarten van een boekenmobiel? Logistiek en praktisch, wat zijn de how-to’s achter deze charmante mobiele bibliotheken?
Uitgaven
Je kunt een boekenmobiel niet opstarten zonder een startkapitaal, dat is onmisbaar. Afhankelijk van hoe groot of klein je doelstellingen zijn, kost de gemiddelde aanschaf en renovatie van een boekenmobiel ongeveer 20.000 euro.
Natuurlijk zijn de grootste kosten de aanschafprijs van het voertuig en de constructiekosten om deze om te bouwen tot een ware mobiele boekwinkel. Dit ombouwen kun je laten doen of je kan zelf met de inrichting aan de slag gaan. Je hebt materialen nodig die geschikt zijn voor een bedrijfswageninrichting; alle boeken die je gaat vervoeren moeten goed vastgezet kunnen worden en niet gaan schuiven of vallen tijdens het rijden. Je boekenmobiel moet een stevige rijdende boekenwinkel worden met een bedrijfswageninrichting die bestand is tegen intensief gebruik en tijd op de weg.
Bepaal van te voren de inrichting
Het is erg moeilijk en duur om veranderingen aan te brengen als de bus of vrachtwagen eenmaal is gebouwd. Stel jezelf vóór de bouw de volgende vragen:
- Hoe werkt de ruimte op een druk evenement?
- Waar komt de ingang en waar komt de uitgang?
- Waar ga je de betalingen afhandelen? Wil je een kassalade of toonbank inbouwen?
- Waar laat je de boeken die later weer opnieuw in de schappen moeten worden gezet?
- Waar laat je overige benodigdheden?
- Krijgt de winkel een verwarmings- en koelsysteem?
Overweeg de meerwaarde van twee deuren voor het in- en uitstappen. Een voertuig met slechts één deur kan snel claustrofobisch aanvoelen. Plaats de kassa in de buurt van de hoofdingang; zo kan de verkoper de klanten zowel binnen als buiten de deur bedienen. Ga in je inrichting voor twee verschillende maten rekken, één voor extra grote boeken (zoals foto-, kunst- en kookboeken) en één voor standaard paperbacks en hardcovers.
Overige opstartkosten
Naast de kosten van het ombouwen van het voertuig zijn veel van de overige opstartkosten vergelijkbaar met die van een conventionele boekhandel – dingen als een inventarissysteem, website, zakelijke e-mail, administratieve benodigdheden, maar ook operationele infrastructuur. Je hebt apparatuur nodig zoals computers, labelprinters, een kassalade, scanners en dergelijken.
Boekenvoorraad
En dan heb je uiteraard nog de inhoud van je boekenmobiel nodig: de boekenvoorraad. Hiervoor heb je de keuze of je nieuwe boeken, gebruikte boeken of allebei wil aanbieden in je boekshop. Een belangrijke vaardigheid voor in een mobiele boekwinkel is om een boekenselectie samen te stellen die bij uitstek geschikt is voor een snelle verkoop.
De boekenvoorraad zelf kun je op de gebruikelijke plekken aanschaffen: uitgevers, distributeurs, markten voor gebruikte boeken, inruilacties en aankopen van klanten.