Een boekwinkel beginnen lijkt tegenwoordig geen goed idee: het e-book is nog steeds sterk in opkomst en online boeken shoppen is al jaren populair. Een aantal grote en kleine boekhandels zijn mede daardoor de afgelopen jaren over de kop gegaan. De vraag is hoe je in deze tijd alsnog een boekhandel kunt beginnen die interessant genoeg is om klanten aan te trekken én te behouden. Hier volgen enkele tips om van jouw boekhandel van baksteen een geslaagde onderneming te maken.

Zorg voor een zithoek

Om een boekwinkel attractief te maken voor een groot (lezers)publiek dient het winkelinterieur meer op een woonkamer te gelijken dan op een magazijn. Dat krijg je voor elkaar door een sfeervolle omgeving te creëren waarin mensen het prettig vinden om boeken door te bladeren: een ruimte met comfortabele banken, een aangename leestafel en de mogelijkheid om van een heerlijke kop koffie te genieten. Ook zachte achtergrondmuziek (die uiteraard niet storend mag zijn) past hierbij. Zo verleid je je klanten om langer in je winkel te blijven hangen dan ze eigenlijk van plan waren, en verkrijg je de nodige ‘gunfactor’ om ze uiteindelijk een boek te laten kopen voordat ze jouw boekhandel verlaten.

Kleed je interieur aan met kunst, posters en planten

Daarnaast kun je jouw boekhandel een stijlvolle ambiance geven. Als je zelf gezegend bent met een goed oog voor interieurdesign, dan zit je goed. Zo niet, dan kun je online inspiratie opdoen om je nieuwe onderneming de best mogelijke inrichting te geven. Een goede zet is het ophangen van posters van bekende auteurs, posters met prachtige quotes uit de beste literaire werken of andere afbeeldingen die het lezerspubliek dienen te inspireren. Bezoek daarom een moderne posterwinkel en surf gauw naar https://www.bga.nl/ om te kijken welke prachtige mogelijkheden er tegenwoordig zijn.

Ook grote tropische planten kunnen voorkomen dat jouw boekhandel een karakterloze ‘winkelsfeer’ ademt. Planten dragen immers bij aan een huiselijke sfeer. Bovendien kun je een meer artistiek gezind publiek aantrekken door periodiek wisselende kunstwerken van lokale artiesten te exposeren. Dat nodigt zowel de kunstenaars als hun fans en andere kunstliefhebbers uit bij jouw boekhandel. Er zijn zelfs boekenwinkels waar optredens en happenings van kunstenaars en muzikanten plaatsvinden!

Etaleer je boeken

Rekken zijn een efficiënte manier om boeken in op te slaan, dat is waar. Maar een moderne boekwinkel kan eigenlijk niet meer zonder grote displays en tafels waarop de bestsellers van de afgelopen maand zijn uitgestald. Rekken waarmee alle boeken met de voorkant van hun cover kunnen worden getoond zijn ook een aanrader: de rijk versierde boekomslagen van tegenwoordig staan vaak vol met citaten en geven de potentiële klant daardoor een goed beeld van de inhoud van de boeken. Een ander leuk idee is om zelfgeschreven korte recensies en aanbevelingen op labels te zetten en die over de kaft van het desbetreffende boek te vouwen. Deze hartelijke wenk geeft jouw boekhandel de persoonlijke noot die een moderne boekwinkel tegenwoordig nodig heeft om de kans van slagen te vergroten.