Uitgeverijen spelen een centrale rol in de wereld van de literatuur. Zonder een uitgeverij is het voor een literair schrijver of schrijfster bijna onmogelijk om zijn of haar proza of poëzie in boekvorm te publiceren. En andersom geldt dat wij – dankzij het bestaan van uitgeverijen – in de gelegenheid zijn om de meest fantastische literaire romans, novelles en poëziebundels te kunnen kopen, lezen en er vervolgens onze boekenkast mee te sieren. Kortom, een uitgeverij is de spil tussen auteur en boekenliefhebber.
Uitgeversgroepen
De afgelopen jaren zijn een groot aantal uitgeverijen met elkaar gaan samenwerken en zijn er uitgeversgroepen ontstaan. Zo zijn bijvoorbeeld de – voorheen zelfstandige – uitgeverijen Nijgh & Van Ditmar, De Geus, De Arbeiderspers, Volt, EM. Querido’s Uitgeverij, Conserve en Athenaeum – Polak & Van Gennep samengegaan in uitgeversgroep Singel Uitgeverijen en vormen Uitgeverij Leopold, De Bezige Bij en enkele andere uitgeverijen de Weekblad Pers Groep (WPG) Uitgevers. De meeste uitgeversgroepen publiceren tegenwoordig naast papieren boeken en opiniebladen ook e-boeken.
Omvangrijk contactenbestand
Omdat een uitgeverij zich richt op zowel de auteurs als het lezerspubliek, heeft zo’n bedrijf te maken met enorm veel contacten. Onnodig te zeggen dat het contactenbestand van een uitgeversgroep vele malen omvangrijker is dan dat van de afzonderlijke uitgeverijen van weleer. Een uitgeverij dient namelijk contacten te onderhouden met auteurs, drukkers, boekwinkels, bibliotheken en individuele klanten. Door de fusies zijn dit soort contacten alleen maar verveelvoudigd waardoor de kans op administratieve chaos is toegenomen.Met behulp van het geavanceerde CRM-systeem kunnen chaotische toestanden echter eenvoudig worden voorkomen. Het is dan ook logisch dat uitgeversgroepen zoals Singel Uitgeverijen tegenwoordig dankbaar gebruik maken van deze methode.
Innovatief systeem
Het CRM-systeem biedt talloze mogelijkheden om administratief alles op orde te krijgen én te houden. Zo kunnen alle contactgegevens – en andere relevante informatie – worden verzameld en geordend, zodat de benodigde data in een mum van tijd tevoorschijn kunnen worden gehaald. Kortom, dit efficiënte systeem bespaart een uitgeverij enorm veel tijd. Het bedrijf dat dit systeem ontwikkeld heeft is te bereiken via https://www.lime-technologies.nl. Hier vind je nog veel meer informatie over dit innovatieve systeem en kan je zien wat de voordelen voor een bedrijf zoals een uitgeverij zijn.
Marketing
Naast het contactbeheer kan een CRM-systeem ook zeer behulpzaam zijn bij het marketen van de allernieuwste literaire publicaties. Door relevante gegevens te verzamelen van boekhandels, bibliotheken en individuele klanten is het mogelijk om op een slimme manier in te spelen op de wensen en behoeften van het lezerspubliek. Dit kan leiden tot een enorme toename van boekbestellingen, waardoor de uitgeverij meer winst kan maken. Uiteraard pikken ook de auteurs een graantje mee: indien een literair werk zeer succesvol is verlangt het lezerspubliek immers al gauw naar het volgende boek van de betreffende schrijver of schrijfster!